دکتر “کریستینا کوهن” استاد تاریخ دانشکده علوم انسانی دانشگاه آکسفورد اخیراً به استفاده از فناوری واقعیت مجازی (VR) برای تدریس تاریخ باستان به دانشجویان خود رو آورده است. او می گوید بازخورد دانشجویان در کل مثبت بوده و آنها همگی به این باور رسیده اند که این فناوری برخلاف دیگر رسانه های تصویری ،توانسته گذشته را بصورت واقعی زنده کرده و به نمایش در آورد.
هفته گذشته شش دانشجو از درس تاریخ باستان برای همکاری درکشف فن آوری واقعیت مجازی (VR) داوطلب شدند. جلسات توسط دکتر کریستینا کوهن ، در سالن” لیدی مارگارت” دانشکده کلاسیک آکسفورد برگزار شد. این نخستین باری بود که تکنولوژی واقعیت مجازی در یک کلاس درس علوم انسانی آکسفورد ارائه می شد و آن هم با سخنرانی دکتر کوهن در رابطه با دیدنی ترین اثر روم باستان به نام “کولوسئوم” همان استادیوم معروف نبرد گلادیاتورهایی در رم باستان.
در این جلسه دانشجویان با کمک عینک های واقعیت مجازی ساخت شرکت ClassVR که به تازگی توسط دانشگاه خریداری شده بود، توانستند با غرق شدن در فضای حیرت انگیز رم باستان تجربه شگفت انگیزی را کسب کنند. دانشجویان با استفاده از پلتفرم غنی از محتواهای واقعیت مجازی ClassVR که شامل عکس ها و فیلم های ۳۶۰ درجه تا اشیاء سه بعدی و همچنین نحوه مرمت آثار باستانی است آشنا شدند.
واقعیت مجازی به دانشجویان این امکان را داد بجای اینکه متحمل هزینه سفر شوند و سختی صف طولانی بازدید ازموزه های شهر رم را بجان بخرند با عینک های ClassVR زمانیکه که در محوطه استادیوم “کولوسئوم”هستند خود را در معرض یک جنگ گلادیاتوری قراردهند و همچنین با تصاویر سه بعدی تهیه شده توسط پهباد به مطالعه توپوگرافی روم باستان از منظره چشم یک پرنده بپردازند.
هدف از نخستین جلسه ،آزمایش این مطلب بود که چقدر تکنولوژی واقعیت مجازی می تواند در زمینه تدریس در دانشگاهها و ارزیابی میزان یادگیری دانشجویان و درک مطلب از یک موضوع تاریخی موثر باشد. پس از سخنرانی دکتر کوهن، دانشجوبان در مورد مزایای آموزشی واقعیت مجازی اظهار نظر کردندکه عبارات زیر جالب توجه است:
“این عینک ها گذشته را به گونهای برایم زنده کرد که تاکنون در هیچ رسانه دیگری ندیده بودم و فکر نمیکنم حتی بتوانم در آینده نیز ببینم”.
“فرصتی جذاب و هیجان انگیز پیدا کردم که جو ، فرهنگی، سیاسی و تجربه زندگی مردم عادی روم باستان را کاملا درک کرده و بیاد خود بسپارم.”
دکتر کوهن پس از برگزاری نخستین جلسه آزمایشی اظهار داشت: “اکنون که ما می دانیم که فناوری جدید واقعیت مجازی در زمینه آموزش بخوبی عمل می کند و ما مشتاقانه منتظر هستیم که پتانسیل های آن را به عنوان یک ابزار کمک آموزشی در تدریس و تحقیق علوم گسترده تر مورد بررسی قرار دهیم.”