تأثیر واقعیت مجازی بر خلاقیت دانش آموزان مدرسه ابتدایی Penybont
تجربه دبستان Penybont بریتانیا :
اسم من آنا آلفورد معلم مقطع ابتدایی مدرسه ای در شهر پنی بونت (Penybont) بریتانیا هستم. در ۱۲ سال گذشته من در تمامی گروه های سنی آموزش داده ام، اما در حال حاضر برای دانش آموزان ۵ و ۶ ساله تدریس می کنم. مدرسه ما افتخار می کنه که تونسته در پنی بونت جزو اولین مدارسی باشه که از عینک های واقعیت مجازی class VR استفاده می کنه . در این مدت کمی که از این عینک های واقعیت مجازی استفاده می کنیم، شاهد تاثیر خیلی زیاد آنها در یادگیری دانش آموزان مدرسه خود بوده ایم.
عینک های ClassVR که توسط یک پلتفرم آموزشی غنی از تعداد زیادی محتوای پیش بارگذاری شده پشتیبانی می شوند ایده ها متنوعی برای ما فراهم کردند و به ما این امکان را دادند تا بتوانیم با مرتبط کردن آنها با برنامه درسی مدرسه خود به دانش آموزان آموزش درست و بینظیری ارائه بدهیم.
در خندق های جنگ جهانی اول چه می گذشت ؟
یکی از موضوعات درسی ما در مدرسه درباره آشنایی بچه ها با جنگ جهانی اول است. ما برای اینکه دانش آموزان کلاس چهارم متوجه بشن که در صحنه جنگ واقعی چه گذشته و یک سرباز و جنگجو چه حس و حالی در اون شرایط داشتن به دانش آموزان این امکان رو دادیم تا از عینک های واقعیت مجازی ClassVR برای کشف تجربه زندگی در داخل یک خندق وسط جبهه جنگ استفاده کنند. برخی از دانش آموزان قبلا در رابطه با جنگ جهانی اول و خندق هاش از طریق کتاب و اینترنت تحقیق و یا مطالعه کرده بودند ولی وقتی از عینک های واقعیت مجازی استفاده کردند واقعا هیجان زده شدند.
چجوری این کار رو کردیم ؟
به هر دو دانش آموز یک عینک داده شد. ایده پشت این داستان این بود که یکی از دانش آموزان که عینک نداشت از دوستش که عینک داشت در مورد اشیا و چیز هایی که احتمال می داد دوستش ببیند و کنجکاو باشه سوال می پرسید. سوال هایی مانند “چی می بینی؟” ، ‘چی می شنوی؟ “،” چه رنگهایی می بینی؟ ” کودک خیلی کنجکاو شده بود چون نمی تونست بفهمه که شریکش چه چیزهایی داره می بینه و تجربه می کنه. اون با این
روش تصویری در ذهنش می ساخت صرفاً از توصیفاتی که دوستش می گفت.کودکی که عینک داشت نیز با سوالات دوستش تشویق می شد به عمیق تر درباره ی تجربیاتش فکر کند .اونها درباره تجربیات و دیدهاشون بحث و گفت و گو کردنند و سپس جاهاشون عوض شد. این کار دانش آموزان را قادر ساخت با تمرکز روی دیدنی ها ،مجموعه ای از واژگان بسازند و صداهای داخل خندق و افکار و احساسات خود در آن شرایط را در نظر بگیرند.
به عنوان معلم کلاس ، تونستم بچه ها را راهنمایی کنم تا نگاه متفاوتی به جنگ داشته باشند و ازشون خواستم که به صداهایی که می شنوند دقت کنند. توصیف این موارد برای کودکان بسیار ساده بود و آنها تشویق شدن تا با استفاده از زبان مجازی بر ذهن شریکشان تصورات و خیالاتی جالبی ایجاد کنند. سپس ما با هم نشستیم و درباره ایده ها و افکار مختلف خود درباره این تجربه جدید بحث کردیم .
حرفهایی که دانش آموزان می گفتن باور نکردنی بود .اونها در حرف هایشان از استعاره ها و تشبیهاتی استفاده می کردنند که انگار زمان زیادی زندگی در یک خندق جنگی را تجربه کرده اند . اونها باعینک های واقعیت مجازی تونستن با سربازان آن زمان احساس همدلی و همدردی بهتری داشته باشند . بعد همه دانش آموزان از ما خواستن که اونها هم خندق ها رو تجربه کنند و این کار باعث شد که زندگی در اون شرایط سخت رو تصور کنند.
روی ماه قدم بگذارید
تجربه جالب بعدی که برای دانش آموزان مهیا کردیم قدم گذاشتن روی سطح کره ماه بود. برای انجام این کار از یک تصویر واقعیت مجازی با فرمت CGI که یک مریخ نورد بر روی سطح ماه را مدل کرده بود استفاده کردیم. چون حالا دانش آموزان با عینک ها آشنا بودند ، بلافاصله در جای خود قرار گرفتند و با دوستشان وارد بحث و گفت و گو شدن. این گونه کارهای مشارکتی با عینک های واقعیت مجازی ClassVR کمک میکند که نقاط ضعف هر دانش آموز با نقاط قوت دانش آموز دیگرتکمیل شود. بدینگونه که یک دانش آموز عینک را بر می دارد و همه چیزهایی که در سطح ماه مشاهده می کند را برای دوستش که در حال یادداشت برداری است توصیف می کند.
این شیوه به دانش آموزان برای بالابردن توانایی نوشتاری شان کمک میکند . همچنین آنها می توانند مهارتهای کلامی خود را نیز تقویت کنند واژگان جدیدی بسازنند و در همان زمان شریکش به آنها گوش می دهد و کلمات و ایده های کلیدی را بیان می کند .این نوع از واقعیت مجازی کمک می کند تا دانش آموزان به تمام جزئیات کره ماه اعم از تفکیک رنگها و جنس مواد سطح آن دقت نموده و در نوشته خود وارد نمایند.
قابلیت بکار بردن دامنه وسیعی از لغات و ایده های زیبا در ترکیبشان با تجربیات بدست آمده از حضور در واقعیت مجازی تاثیر باور نکردنی بر روی استعداد نوشتاری کودکانمان دارد.