شبکه آموزشی لندن و ClassVR
در جولایِ سال ۲۰۱۸، LGfL و Avantis همکاریِ خود را اعلام کردند. هدف از این همکاری، فراهم آوردنِ فرصتی برای بیش از ۳۰۰۰ مدرسه بود تا بتوانند با استفاده از تکنولوژیِ ClassVR، آموزش از طریقِ واقعیت مجازی (VR) و واقعیت افزوده (AR) را گسترش دهند. LGfL بزرگترین انجمنِ مدارسِ انگلستان است که در حال حاضر بیش از ۹۷٪ از مدارس این کشور را تحتِ پوشش خود دارد. این مدارس به پهنایِ باندِ پرسرعت، خدماتِ شبکۀ مدیریت شده و منابعِ آموزشیِ با کیفیت دسترسی دارند و از این رو میتوانند به سادگی تکنولوژیهایِ متنوعی را برای دستیابی به اهدافِ آموزشیِ خود به کار گیرند. “
سفارشی سازی هدست و پرتال با برندِ LGfl با توجه به وسعتِ پروژه، Avantis هدستهای مخصوصی با برندِ LGfl تولید کرده است که در طولِ فرآیندِ تولید به راحتی قابلِ اصلاح و تغییر هستند. علاوه بر این، یک پرتالِ ClassVR با برندِ LGfl نیز ایجاد شده است. این پرتال یک URL جداگانه دارد که از درونِ پلتفرمِ محتوایِ LGfl قابل دسترسی است. |
محتوایِ آموزشیِ مضاعف
یکی از مهمترین نقاطِ قوتِ رویکردِ آموزشیِ LGflْ، که بسیار مورد استقبالِ مدارس قرار گرفته است، یک مجموعۀ (library) گسترده از محتوایِ آموزشیِ متنوع است. این تنوع در محتوای آموزشیِ گردآوری شده، در همۀ پلتفرمها به چشم میخورد- نرم افزار، مطالب چاپ شده، منابع جندرسانهای و یا راهنماهایِ آموزشی. به همین منظور، LGfL و Avantis سعی کردهاند تا این ویژگیِ تنوع در ارائۀ منابعِ VR و AR را در هدستهای ClassVR نیز ارتقا دهند. این منابع به عنوان یک ماژولِ اشتراکِ جانبی در پرتال LGfL ClassVR در دسترس قرار گرفتهاند و همانند دیگر منابعِ ClassVR میتوانند با نظرِ معلم مستقیماَ به هدستها فرستاده شوند.
تجربیات واقعیت مجازی
LGfL طیف وسیعی از اپهای تعاملیِ VR را سفارش داده است که این امکان را برای دانشآموزان فراهم میکنند تا محیطهای سهبعدیِ رایانهای را تجربه کنند. از امپراطوری میانۀ مصر باستان و گوش دادن به یک قصه دربارۀ وایکینگها در یک کلبهْ چوبی، تا قدم زدن در کنار دیوار هادریان در زمان اشغالِ امپراتوریِ روم و یا کاوش بر روی ماه.
برگه های واقعیت افزوده
در کنار این تجربیاتِ سهبعدیِ VR ، LGfL طیف وسیعی از برنامههای AR را نیز تولید کرده است که هرکدام از این برنامهها دارای برگههای آموزشیِ مکمل هستند. هنگامی که این برگهها از طریق برنامۀ مربوطه با هدست مشاهده میشوند ، منابع AR ظاهر میشوند. این منابع میتوانند شامل مدلهای سهبعدی متحرک، فیلم یا فایلهای صوتی باشند – که همگی بر پایۀ اطلاعات دقیق و نکات آموزشیِ منحصر بفرد برای استفاده در کلاس طراحی و تولید شدهاند.
صرفه جویی در هزینۀ مدارس
به عنوان بخشی از این توافق جدید،کلیۀ مدارس LGfL میتوانند تجهیزاتِ مورد نیاز خود را با تخفیف خریداری کنند. همچنین یک اشتراکِ رایگان پرتال LGfL ClassVR و آموزش آنلاین رایگان برای کلیه کارکنان نیز برای آنها در نظر گرفته خواهد شد. علاوه بر این، دسترسی به محتوایِ مضاعف نیز در ذیلِ اشتراک آنها قرار دارد. این یک مزیت بزرگ برای مدارس محسوب میشود ،چرا که آنها میتوانند تقریباَ ۵۰۰۰۰۰ پوند در هزینههای خود صرفهجویی کنند.
برنامۀ پیشگامان
برای اطمینان از اینکه همکاری Avantis و LGfl به عنوان طرحی حسابشده و موفق شروع به کار خواهد کرد، یک «برنامۀ پیشگامان» راهاندازی شد. این برنامه، برای طیف وسیعی از تکنولوژیها، رویکردها و روشهایِ مدارسِ پیشتازِ شرکت Avantis در سراسر دنیا را با روشهایِ مدارسِ پیشگامِ LGfl تلفیق میکرد. ۳۰ مدرسه در این برنامه شرکت کردند و تخفیفهای بیشتری در خرید تجهیزات برای آنها در نظر گرفته شد. این مدارس پس از گذراندن یک فرآیند پذیرش انتخاب شدند که بر طبق آن باید طرحهای خود برای نحوۀ بکارگیری و پیادهسازیِVR و AR در روند آموزشی را ارائه میدادند. این برنامه بسیار موفق بوده است؛ چرا که هم همۀ مزایایِ یک آزمایش در مقیاس کوچک را در بر داشت و هم اینکه مدارس خلاقیتهای تحسینبرانگیزِ خود در به کارگیریِ عملیِ این تجهیزات در سراسر دنیا را با یکدیگر به اشتراک میگذاشتند.
آموزش و به اشتراک گذاریِ ایده ها
در نخستین گردهماییِ «پیشگامانِ LGfl ClassVR»، کارکنانِ اصلیِ هر یک از این مدارسِ پیشگام در یک دورۀ کارآموزیِ یک روزه شرکت کردند. این دورههای کارآموزی با همکاری گروه خدماتِ آموزشیِ Avantis و تیمِ Energise Curriculum از طرف LGfL برگزار میشد. بعد از یک دورۀ آموزش مقدماتی، شرکت کنندگان به گروههای کوجکتر تقسیم شده و در کارگاههای عملی شرکت کردند تا با جنبههای پیشرفتهتری از این تکنولوژی آشنا شوند. هر کدام از این کارگاهها بوسیلۀ مدرسین آموزش دیده و مجرب اداره میشد.
گردهمایی هایِ دیگری نیز ترتیب داده شد، نه صرفاَ برای آشنایی با قابلیتهای محصولات و تکنولوژیهای جدید و یا به عنوان جلساتی برای پاسخوگویی به سوالات، بلکه برای فراهم آوردن فرصتی برای مدارس تا بتوانند یافتهها و تجربیات خود را به اشتراک بگذارند.
پشتیبانیِ دائم
همۀ کارکنانِ مدارس پیشگام LGfl به آموزشهای آنلاین دسترسی دارند. این آموزشها شامل ویدیوهای کوتاهِ آموزشی و راهنماهایِ استفاده از هدستها میباشد تا معلمان بتوانند به بهترین نحو از آنها استفاده کنند. علاوه بر این، یک متخصص آموزش از طرف شرکت Avantis همیشه به صورت آنلاین در دسترس است تا در صورت نیاز به راهنماییْ، آموزش و یا پشتیبانی، به معلمان کمک کند. پشتیبانی فنی از طریق تلفن و ایمیل نیز قابل دسترسی است.
نظارت (مانیتورینگ) و بازخورد
امکان مانیتورینگِ دستگاه از طریق پورتال مدیریتی CalssVR برای اعضای گروه فراهم شده است تا از این طریق بتوانند بر دسترسی و استفادۀ مدارسِ پیشگام از دستگاه نظارت کرده و همچنین در صورت نیازِ مدارس به پشتیبانیِ بیشتر، با سرعت و سهولت بیشتری اقدام کنند. آمارهای مربوط به منابعی که بیشتر مورد استفاده قرار گرفتهاند و مدت زمانِ استفاده از هدستها در مدارس پیشگام نیز از طریق این پورتال قابل دسترسی است. این آمارها اطلاعات ارزشمندی دربارۀ بیشترین و مفیدترین محتواهای مورد استفاده توسط مدارس را در اختیار ما قرار میدهند که در تعیین رویکردهای آتی بسیار مفید خواهد بود.
الهامبخشِ روش ایده آل در سراسر لندن
مدارسِ پیشگام، به عنوان بخشی از وظایفشان در برنامۀ پیشگامان، موظف شدند تا به عنوان مرجعی برای دیگر مدارسِ LGfL فعالیت کنند. به این ترتیب، مدارسی که قصد دارند در خرید تجهیزات سرمایهگذاری کنند و یا مدارسی که به تازگی تجهیزات ClassVRرا خریداری کرده و میخواهند آن را در برنامۀ درسیشان بگنجانند، برای راهنمایی و کسب اطلاعات به مدارسِ پیشگام مراجعه میکنند. بسیاری از این مدارسِ پیشگام گردهماییهایی را برای ارتباط با دیگر مدارسِ محلی ترتیب دادهاند تا تجربیات خود دربارۀ تاثیرات و بازخوردهایِ استفاده از ClassVR بر روش آموزشی را در اختیار آنها قرار دهند. نفشۀ همۀ مدارسِ پیشگام LGfl را در زیر مشاهده میکنید:

شبکه آموزشی لندن و ClassVR
تاثیرِ جهانی
مدارسِ پیشگامِ LGfL کمکِ شایانی به مجموعۀ معتبر و آزموده شدۀ شرکت Avantis به نام «۳۰ روش خلاقانه برای استفاده از ClassVR» کرده اند که مجموعه ای است از ایده های آموزشی. این مجموعه به صورت چاپی و آنلاین برای مشتریان و افراد علاقمند در سراسر دنیا در دسترس قرار گرفته است. این منبع ارزشمند، حاوی درسهایی است که توسط معلمانی در کشورهای مختلف و با استفاده از تکنولوژی ClassVR تدریس شده اند.
نقش مدارس LGfl در تدوین و تکمیل این مجموعه بسیار متنوع و وسیع بوده است، برخی از روشهای این مدارس در بکارگیریِ ClassVR عبارتند از: ایجاد محیطهایِ تعاملیِ واقعیت مجازی برای یادگیریِ لغات اسپانیایی، استفاده از ۳۶۰ تصویر برای تشخیص هندسه در دنیای واقعی، ارتباط و تعامل با داستانها و متون از طریق شیوههای نوین و سهبعدی، تقویت ارتباط کلامی در آموزش ابتدایی، و ایجاد یک تور مدرسه با استفاده از ۳۶۰ تصویر.
مدارس پیشگام از بازدیدکنندگان بینالمللی نیز استقبال کرده و تجربیات خود از این روش آموزشیِ فوقالعاده را با آنها به اشتراک گذاشتهاند. بسیاری از معلمانِ این مدارس در بت شو (Bett Show) لندن نیز شرکت کرده و تجربیات خود را با شنوندگانِ عمومی نیز در میان گذاشته اند.
پیاده سازیِ پویا
به دنبال موفقیت برنامۀ پیشگامان و درسهایی که از اجرای آن گرفته شد، رابطۀ Avantis و LGfL اکنون بسیار قویتر و موفقتر از پیش است. تیمهای آموزشی از هر دو سازمان فرصتهایی برای همکاری بیشتر پیدا کردهاند و با ترکیب مهارتهای خود در پیِ تحقق این مهم هستند تا همۀ مدارس LGfL به نحوی موثر و کارآمد پشتیبانی شده و به منابع جدید و هیجانانگیز دسترسی داشته باشند.
از آنجا که تعداد مدارس LGfL که مجهز به هدستهای ClassVR هستند روز به روز در حال افزایش است، گردهماییها و فعالیتهای بیشتری نیز برگزار خواهد شد تا معلمان و دانشآموزان بتوانند به بهترین شکل از این تجهیزات استفاده کنند.